רצפת האגן באימוני פילאטיס



חלל הבטן נתחם מלמעלה ע"י הסרעפת, בצדדיו ע"י דופן הבטן ומלמטה ברצפת האגן. בחלל הבטן מצויים לא מעט

איברים והוא נתון ללחצים רבים, הן על העצמות ( צלעות, עמוד השדרה, והאגן) והן על הרקמות הרכות (שרירים,

רקמות חיבור, כלי דם ועוד). כל מרכיבי חלל הבטן נוטלים תפקיד חשוב ומשפיעים באופן ישיר על  היציבה, על

מערכת השרירים ועל תנועת הגב, הבטן, האגן ופלג הגוף העליון.



תפקידי הסרעפת - הסרעפת הינה שריר נשימתי החוצץ בין מערכת הנשימה למערכת העיכול. הסרעפת מאפשרת את

הגמישות והתנועתיות הדרושה לשם הכלת פעילות עיכול תקינה, הזרמת דם סדירה והפרשות תקינות וסדירות, כל

זאת מבלי להגביל את יכולת התנועה שמתרכזת בעיקרה ברצפת האגן.

שרירי דופן הבטן - מייצבים את עמוד השדרה ומאפשרים את התנועה של הגב והאגן תוך שמירה שמירה על תקינות מנח האגן ובית החזה, ובכך מגינים על אברי חלל הבטן.

רצפת האגן ותפקידה - רצפת האגן מהווה בסיס ומרכז כובד ומחברת בין הגב, הבטן, הרגליים ועמוד השדרה. מעבר לתפקידים הקשורים בתנועה ויציבות שפורט עד כה, לרצפת האגן יש מספר תיפקודים נוספים:

* סוגרים - ויסות ושליטה על לחצי הסוגרים: פי הטבעת, צינור השתן ואצל נשים נוסף גם סוגר הלידן.

* בלימת זעזועים - כאשר עולה הלחץ התוך בטני כתוצאה מהתעטשות, שיעול, לחץ תנועתי או כל לחץ אחר, המערכת העצבית תגרום לכיווץ אינסטנקטיבי של השרירים. כיווץ זה שומר את האיברים במקומם ובכך מגן מפני פגיעה ברקמות השונות.

* שליטה בהפרשות - היכולת לשלוט בצרכים תלויה ביכולת הגופנית לשלוט בכיווץ וההרפיה של שרירי רצפת האגן.

פגיעות ברצפת האגן

ממחקרים עולה כי למעלה מ-50% מהנשים מדווחות כי גופן לא חזר לקדמותו אחרי הריון, ובקרב כ-80% מדווחים מקרים של צניחת איבירם בחלל הבטן. פגיעות בתפקודי רצפת האגן עשויות לבוא לידי ביטוי בירידת יכולת השליטה בסוגרים, בדליפת צרכים, עצירות, צניחת איברים, פגיעה בתפקוד המיני ועוד. עומסים ופגיעות ברצפת האגן גורמים לעיתים לכאבי גב ואגן, בקע, קרע בסרעפת ועוד. הפגיעות הנפוצות ביותר הן מתיחה של שריר הבטן הרוחבי ברמות שונות עד כדי קריעה או בקע. פגיעות אלה נגרמות בעיקר מניוון / אי שימוש באותם שרירים לאורך זמן (לדוגמא בהריון) או מאירועים חריגים כמו מאמץ פיזי מופרז, לדוגמא: במהלך לידה, מאמץ לא מבוקר בפעילות ספורטיבית ועוד.

רצפת האגן באימוני פילאטיס

באימוני הפילאטיס ניתן דגש לעבודה נכונה על שרירי הבטן, תוך התחשבות מרבית בצרכיו ויכולותיו האישיות של כל מתאמן. במהלך האימון עובדים על שריר הבטן הרוחבי, שרירי רצפת האגן והסרעפת, תוך הקפדה על תרגול נשימה נכונה בביצוע התרגילים. התרגול בשיטת פילאטיס עובד על שרירים שבדרך כלל לא מטופלים בשיטות אימון אחרות תוך הקפדה על עבודה לאורך כל טווחי התנועה של השרירים. אימוני הפילאטיס נמצאו כיעילים ביותר בשיקום, חיזוק ושיפור של תפקודי רצפת האגן על כל מרכיביהם.