אימוני פילאטיס ליציבה נכונה



עמוד השדרה של גוף האדם מורכב מ-24 חוליות המסודרות לאורך שלוש עקומות.

* עקומת הצוואר - לורדוזה צווארית

* עקומת החזה - קיפוזה חזית

* עקומת המותן - לורדוזה מותנית

את עיקר העומס נושאת קשת המותן, חוליות L1 - L5

היציבה היא האופן בו מתמודד הגוף עם הלחץ המופעל על ידי כח המשיכה. כדי להצליח לשמור על יציבה, מופעלים שרירים רבים כל הזמן וככל שהיציבה נכונה יותר כך קטן העומס על עמוד השדרה והשרירים. מרכז הכבידה של גופנו (במבט צד) הוא למעשה קו ישר הנמתח מהאוזן, דרך הכתף, מעל האגן, מאחורי מפרק הירך ולפני הברך והקרסול. היציבה מושפעת מגורמים רבים כגון: חוסר איזון באורכי השרירים, כאבים כרוניים לאורך זמן שגורמים לקיבוע של מנח לא נכון, ניוון והחלשות של שרירים הקשורים ביציבה, פגיעות גופניות ועוד.

ליקויי יציבה נפוצים



לורדוסיס (Lordosis) - יציבה בה העקומה המותנית (החלק הקעור התחתון בעמוד השדרה) גדולה מדי. הגורמים העיקריים ליציבה מסוג הם שרירי בטן ארוכים מדי בשילוב עם שרירי ירך אחוריים חזקים וקצרים, במקרים של בטן גדולה או לעיתים בהריון. הפיצוי ליציבה לא נכונה מגיע ממקומות אחרים, קיפוזה (פרוט בהמשך), שינויים מבניים בחוליות עמוד השדרה וזויות אגן לא נכונות.



קיפוזיס (Kyphosis) - יציבה בה עקומת החזית (החלק העליון בעמוד השדרה) גדולה מדי. הסיבות השכיחות ליציבה מסוג זה הן חולשה של זוקפי הגב העליון, שינויים מבניים בחוליות (למשל דחיסתן) שקורים עם העליה בגיל ובתקופתינו תופעה זו נפוצה יותר כתוצאה מישיבה ממושכת מול שולחן או מחשב.



סקוליוזה (Scoliosis) - יציבה בה במבט מאחור ישנה סטיה של עמוד השדרה. הסיבות העיקריות ליציבה מסוג זה הן בעיות כמו כאב כרוני שהאדם מנסה להפחית ע"י שינוי מנח, אורך רגליים שונה ובעיות מבניות בחוליות עמוד השדרה. חומרת הסקוליוזה מוגדרת על פי זוית העקומה שישנה. בכ-75%-85% ממקרי הסקוליוזיס לא ידוע מדוע היא נגרמה.



פילאטיס ובעיות יציבה

אימוני הפילאטיס אינם הפתרון לבעיות יציבה, אך לתרגילי פילאטיס השפעה גדולה על החזקת הגוף וכל אחד מעקרונות השיטה מסייע לשמר ולשפר את היכולת לתמוך את הגוף ולשאוף ליציבה נכונה. אדם שאינו מודע לגופו ולשליטה בשריריו אינו יכול לשמור על יציבה נכונה ותקינה. השימוש בעקרונות של שיטת פילאטיס משפר את מודעות המתאמן לגופו ומסייע לשמור על יציבה תקינה. התנועה המדויקת והאופן היחודי בו מבוצעות התנועות משפרות את החזקת הגוף ואת מודעות המתאמן לכך. ללא מודעות, הקפדה והתמדה קשה מאד לתקן את מנח הגוף ולשפר את היציבה. עקרונות הפילאטיס נותנים משקל כבד לאימון מרכז הגוף ושרירי הבטן והגב המהווים את הגורמים המשפיעים ביותר על יצוב הגוף.



* המאמר מתבסס על חומר שפורסם בפורטל הפיזיוטרפיה