פילאטיס לבני נוער



בעולם המודרני נדרשים אנשים בכלל ובני נוער בפרט להרבה פחות תנועה ופעילות גופנים משהיה נהוג בעבר.

להתמכרות לנוחות, טכנולוגיה ואמצעי בידור נלוות ירידה משמעותית ברמת הפעילות הגופנית ומכאן להחלשות גופנית,

השמנה וחשיפה מוקדמת לפגיעות גופניות.



שיטת פילאטיס פותחה במקורה ככלי שיקומי לחיילים ובהמשך אומצה ככלי שיקומי נפוץ בקרב ספורטאים ורקדנים.

התרגילים, המיכשור היעודי ועזרי האימון שפותחו על ידי ג'וזף פילאטיס, אבי השיטה, איפשרו עבודה, תרגול והתמקדות בשרירים ובחלקי גוף שלא בהכרח מופעלים בשגרת היום-יום. השימוש והטיפול במגוון הרחב של כל אותם שרירים נועד במקורו לפצות על אי היכולת להשתמש באיברים הפגועים במהלך הטיפול השיקומי.



אימוני הפילאטיס ממוקדים ביציבה נכונה, תרגול של נשימה נכונה, עבודה לאורך כל טווח התנועה של השרירים, תוך הקפדה על חיזוק שרירים ארוכים וגמישים (ללא קיצור השרירים כפי שלעיתים קורה באימונים בחדרי כושר). העקרונות שעליהם מושם הדגש במהלך אימוני הפילאטיס מסייעים למתאמנים לפתח גוף גמיש, חטוב, בריא ובעיקר בעל יציבה נכונה שמונעת שחיקה ובעיות גופניות לאורך זמן.



היתרונות אימוני הפילאטיס בקרב בני נוער הם רבים ומגוונים. תהליך גדילת העצמות נמשך עד הגיל שבין 18 ל- 24 (נתון שמשתנה מאדם לאדם). לאורך תהליך גדילת העצם מבנה השלד והעצמות טרם התגבש לכדי צורתו הסופית ועל כן ניתן ביתר קלות לשפר, לתקן ולהשפיע על ליקויי יציבה, לשמור על הגמישות וטווחי תנועה מלאים של השרירים ולחזק את הגוף באופן שיקטין את הסיכוי לפגיעות גופניות בעתיד. 

תרגול פילאטיס מגיל צעיר מקנה הרגלים נכונים ובריאים, מגביר את המודעות להפעלה נכונה יותר של הגוף ומעלה את המודעות לחשיבותה של פעילות גופנית בכלל. הפעלת שרירים באופן ויעיל ושילוב נכון של איזון בין חיזוק השרירים לגמישותם לאורך כל טווחי התנועה בונים את הגוף באופן שיקטין את הסיכוי לפגיעות גופניות בעתיד. ההקפדה על נשימה נכונה ודיוק תנועתי באימוני הפילאטיס מסייעים באופן ישיר ומשפיעים על תפקודי גוף אחרים כגון הולכה עצבית, מחזור וזרימת דם ופעילות הורמונלית.

לסיכום, חשוב ומומלץ ביותר להתחיל לתרגל פילאטיס בגיל צעיר ובכך להבטיח שרמת התפקוד הגופני תלך ותשתפר והחשיפה לפגיעות ומגבלות גופניות תפחת.